Jak sprawdzić jaki mam tachograf?
Aby sprawdzić, czy tachograf zamontowany w pojeździe jest drugiej generacji (G2V2), możesz poszukać kilku charakterystycznych cech i funkcji, które są unikatowe dla tych nowoczesnych urządzeń. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić:
- Sprawdzenie Oznaczeń i Modelu:
- Tabliczka Znamionowa: Na tachografie znajduje się tabliczka znamionowa lub etykieta z modelem i numerem seryjnym urządzenia. Modele drugiej generacji często mają oznaczenia takie jak „Smart Tachograph”, „DTCO 4.1” (dla VDO) lub „SE5000 Smart 2” (dla Stoneridge).
- Instrukcja Obsługi: Jeśli masz dostęp do instrukcji obsługi tachografu, sprawdź, czy zawiera ona informacje o funkcjach specyficznych dla tachografów drugiej generacji.
- Funkcje Charakterystyczne dla Tachografów G2V2:
- GNSS (Global Navigation Satellite System): Tachografy G2V2 wykorzystują systemy nawigacji satelitarnej do śledzenia pozycji pojazdu. Możesz to sprawdzić w menu urządzenia lub w instrukcji obsługi.
- Automatyczne Rejestrowanie Przekroczeń Granic: Tachografy G2V2 automatycznie rejestrują przekroczenie granic państwowych.
- Interfejs ITS i Bluetooth: Nowoczesne tachografy mają interfejsy do systemów zarządzania flotą (ITS) i mogą wspierać komunikację Bluetooth.
- Zdalna Kontrola DSRC:
- Tachografy drugiej generacji posiadają funkcję Dedicated Short-Range Communications (DSRC), która umożliwia organom kontrolnym zdalne odczytywanie danych tachografu. Sprawdzenie obecności tej funkcji może wymagać specjalistycznej wiedzy lub wyposażenia.
- Informacje od Producenta lub Serwisu:
- Konsultacja z Serwisem: Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z autoryzowanym serwisem tachografów lub producentem. Serwismoże potwierdzić, czy tachograf w Twoim pojeździe jest drugiej generacji.
Pamiętaj, że tachografy drugiej generacji zostały wprowadzone do użytku w celu zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności i zgodności z przepisami. Oferują także nowe funkcje, które nie są dostępne w starszych modelach. Jeśli Twój pojazd został zarejestrowany po 21 sierpnia 2023 roku i jest to pojazd ciężarowy o DMC powyżej 3,5 tony, istnieje duża szansa, że jest wyposażony w tachograf drugiej generacji.