Przełomowe i historyczne wydarzenie dla transportu
Pierwsze tankowanie bioLNG w Polsce
9 września w Rzepinie na stacji paliw należącej do transportowo-logistycznej firmy E-LOGIS przeprowadzono pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG do pojazdu ciężarowego. Tym ekologicznym paliwem zostały napełnione zbiorniki IVECO S-Way Natural Gas. a paliwo na stację dostarczyła firma DUON. IVECO udziałem w tym wydarzeniu podkreśla swoje zaangażowanie w dekarbonizację transportu.
Przełomowe wydarzenie – pierwsze tankowanie paliwa bioLNG do pojazdu ciężarowego w Polsce to krok milowy na drodze do dekarbonizacji transportu. Wskazuje kierunek dekarbonizacji, który rozwija się najszybciej ze względu na obecność infrastruktury i dostępność efektywnych środków transportu. Marka IVECO, której pojazd należący do firmy ELOGIS został zatankowany bioLNG, jest pionierem stosowania alternatywnych paliw w silnikach spalinowych już od ponad dwóch dekad. Przez ostatnie lata rozszerza zakres prac rozwojowych o rozwiązania oparte na napędzie elektrycznym, w tym chociażby akumulatorowym i wodorowym. IVECO konsekwentnie kontynuuje inwestycje w rozwój i produkcję samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG. Paliwo to w praktyce okazuje się aktualnie jedyną dopracowaną technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna zielona alternatywa dla oleju napędowego. Nie ma ona ujemnego wpływu na w szczególności: moc silników, zasięg, ładowność oraz czas tankowania.
E-LOGIS
Należąca do GRUPY ELMEX wielkopolska spółka E-LOGIS specjalizuje się w transporcie drogowym, spedycji i logistyce. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów m.in. w zakresie realizacji celów związanych z redukcją emisji oraz w trosce o środowisko naturalne firm E-LOGIS postanowiła stworzyć, dotychczas jedną z pierwszych w Polsce, flotę w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. Obecnie w jej skład wchodzi już ponad 130 takich ciężarówek, z których aż 60% pojazdów stanowią IVECO S-Way Natural Gas. Konsekwencją działań firmy E-LOGIS, związanych z przechodzeniem na możliwie jak najbardziej proekologiczne rozwiązania transportowe, było podjęcie decyzji o poszerzeniu oferty należącej do niej stacji tankowania LNG także o paliwo bioLNG. Co istotne stacja ta jest ogólnodostępna i mogą na niej wygodnie tankować wszyscy klienci wykorzystujący w swoich pojazdach paliwo LNG, a teraz także bioLNG. Ten nowoczesny obiekt znajduje się w Rzepinie przy ulicy Akacjowej 10, zaledwie 2 kilometry od węzła na autostradzie A2.
DUON
Dostawcą bioLNG na stację E-LOGIS w Rzepinie jest firma DUON. Od lat wspiera ona polski przemysł i transport w procesie dekarbonizacji i dążeniu do zeroemisyjności. Oferuje zarówno dostawy jak i niezbędną infrastrukturę do gazu sieciowego, LNG i bioLNG. DUON dysponuje jedną z największych w naszym kraju flot własnych specjalistycznych zestawów z cysternami o różnej pojemności. Są one przeznaczone do realizowania dostaw gazu do klientów. Ponadto jako jedna z pierwszych firm w Polsce posiada certyfikat ISSC (International Sustainability & Carbon Certification). Jest to uznany dokument certyfikacji łańcucha produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw. Daje on dodatkowo możliwość rozróżnienia nośników energii produkowanych w sposób zrównoważony, przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł.
Czym jest, jak działa i na co pozwala bioLNG?
Pojazdy ciężarowe IVECO S-Way Natural Gas są fabrycznie przystosowane do zasilania bioLNG (skroplonym biometanem). Jest on odnawialnym źródłem energii o najmniejszym śladzie węglowym (na podstawie analizy cyklu życia). Dzięki zbiornikom o pojemności 380 kg (1080 litrów) ciągniki IVECO S-Way Natural Gas mogą pokonać nawet 1700 km na jednym tankowaniu. Biometan może być produkowany lokalnie na bazie chociażby odpadów rolnych lub komunalnych. Zapewnia to rolnikom oraz np. spółkom samorządowym możliwość uzyskania dodatkowych przychodów.
BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem praktycznie bez wpływu na środowisko, redukując emisję CO2 aż o 95%. Także wydatnie ogranicza emisję cząstek stałych (PM) oraz dwutelnku azotu NO2. BioLNG to właściwie czysty metan (przynajmniej 98,5%) pochodzenia organicznego oraz śladowych ilości innych gazów takich jak azot, tlen, wodór i innych. Wielka zaletą bioLNG jest jego pełna kompatybilność z istniejącą już infrastrukturą LNG, liczącą ponad 750 stacji na terenie Unii Europejskiej. Umożliwia to tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych bioLNG na tych samych stacjach co LNG. Nie ma konieczności modyfikowania sprzętu ani ponoszenia kosztów nowych inwestycji. Operatorzy flot mogą korzystać z tego w pełni ekologicznego paliwa bez ponoszenia wstępnych kosztów. Mogą to zawdzięczać rozległej sieci stacji LNG w całej UE, w skład której wchodzą także placówki oferujące 100% bioLNG. Taka elastyczność natomiast sprawia że bioLNG stało się praktycznym i opłacalnym rozwiązaniem na drodze do dekarbonizacji flot pojazdów.
Silniki Iveco
Silniki IVECO zasilane bioLNG mają jeszcze jedną istotną przewagę nad silnikami pojazdów ciężarowych zasilanych konwencjonalnym paliwem. Są cichsze, w związku z czym świetnie sprawdzają się do realizowania np. nocnych dostaw na terenach zurbanizowanych. IVECO S-Way Natural Gas, choćby w trybie dość intensywnej eksploatacji, może obniżyć poziom hałasu i zapewnić kierowcom większy komfort.
od lewej: Aleksandra Zielińska, Marketing Manager IVECO Poland. Krzysztof Potok, Prezes Zarządu E-LOGIS Sp. z o.o. Kamil Kapusta, Starszy Specjalista ds. Marketingu, Grupa DUON. Jacek Nowakowski, Alternative Propulsion Business Development Manager IVECO Poland. Maciej Nowak, Dyrektos ds. Kluczowych Klientów, Grupa DUON.